Kuntavaaleja käydään parhaillaan. Seuraavat valtuustot joutuvat ottamaan kantaa hallituksen kaavailemaan lakimuutokseen, jolla mahdollistetaan ruuhkamaksujen käyttöönotto. Laki mahdollistaa ruuhkamaksut, mutta kaupunkien ja kuntien valtuustot päättävät niiden käyttöönottamisesta itsenäisesti.
Tai ainakin periaatteessa itsenäisesti. Hallituksellahan on mahdollisuus kiristää nyöriä toisesta suunnasta. Se saattaa mahdollistaa ruuhkamaksut ja leikata kunnille maksettavia valtionosuuksia, jolloin kunnille luodaan painetta ottaa ruuhkamaksuja käyttöön taloutensa korjaamiseksi.
Kansalaisilta saamani palautteen mukaan he eivät ole valmiita hyväksymään ruuhkamaksuja. Kielteisiä mielipiteitä raportoitiin myös Autoliiton viime viikolla julkaisemassa kyselyssä, jossa ruuhkamaksuista kysyttiin puolueiden paikallisjärjestöiltä. Edes Vihreät eivät ole valmiita hyväksymään ruuhkamaksuja kaikin osin ilman ehtoja.
Ruuhkamaksuilla halutaan vähentää henkilöautoliikennettä, mutta kuinka paljon se sitä todellisuudessa vähentäisi? Epäilenpä, ettei paljoakaan. Ne, joiden on pakko käyttää henkilöautoa jatkavat autoilua, mutta kunta kerää rahat ja autoilija jää jälleen maksumiehen rooliin. Ruuhkamaksujen kanssa käy helposti niin, että sillä korjataan kuntien taloutta, jotka ovat olleetkin valtaosin kuralla jo ennen koronapandemiaa. Ilmaston kanssa sillä tulee olemaan hyvin vähän tekemistä, jos ollenkaan.
Ruuhkamaksut olisivatkin uusi vero jo valmiiksi yhdessä maailman kovimmista verottajamaista. Ruuhkamaksu vaikeuttaisi asiointi-, työmatka ja tavaraliikennettä, ja olisivat siten sekä duunarin että yrittäjän riippana. Eniten se kuitenkin iskisi kehyskuntien pienituloisiin, jotka työskentelevät kaupunkikeskuksissa ja tarvitsevat välttämättä autoa. Pahimmillaan se voisi viedä jopa työntekijän kuukauden nettotulot.
Jo valmiiksi korkean verotuksen maassa, missä erityisesti liikennettä verotetaan jo 8 miljardin euron edestä, uusia veroluonteisia kustannuksia ei kaivata. Perussuomalaisilta kuuluukin jyrkkä ei ruuhkamaksuille.
Jari Ronkainen
Helsingissä 8.6.2021